Zbigniew Osenkowski
2013-11-16 18:45Autor: Muzeum Drukarstwa
Zapraszamy na ostatnią w tym roku, 11. wystawę do Galerii „Przystanek Grafika“. Muzeum Drukarstwa w Cieszynie, ul. Głęboka 50. Od 21 listopada do 20 grudnia, w godzinach otwarcia muzeum: od wtorku do piątku w godz. 10.00-17.00
Zbigniew Osenkowski – grafik, publicysta, działacz kultury, społecznik. Z wykształcenia mechanik o specjalności budowa samochodów i ciągników na Politechnice Krakowskiej oraz absolwent Studium Wzornictwa Przemysłowego Instytutu Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Ponad 40 lat pracował m.in. jako specjalista konstruktor, stylista w biurze konstrukcyjnym oraz na stanowiskach kierowniczych w fabryce autobusów Autosan w Sanoku. Obecnie na emeryturze. Grafiką i rysunkiem zajmuje się „od zawsze“, a twórczością ekslibrisową od 1980 roku.
Uczestniczył w ponad 150. wystawach zbiorowych w wielu krajach świata (Argentyna, Chiny, Kazachstan, Meksyk) oraz w Europie. Przygotował kilkanaście wystaw indywidualnych. Zdobył też liczne wyróżnienia i nagrody w konkursach międzynarodowych. Swoje dzieła wykonuje najróżniejszymi technikami, ale największą przyjemność sprawia artyście tworzenie linorytów. Zdradzają one niezwykłe i pełne subtelności wyczucie kunsztu oraz swobodę kompozycji.
Urodzony przed 70. laty w Zagórzu, mieszka i tworzy w Sanoku. Całe życie obcuje z pięknem Bieszczadów i ziem południowo-wschodniej Polski. Będąc świadkiem powolnej zagłady i znikania z pejzażu drewnianych cerkiewek i kościółków, swą twórczością rejestruje cenny dorobek przodków, by przekazać pamięć o tych zabytkach następnym pokoleniom.
Zbigniew Osenkowski posiada niewątpliwie zacięcie precyzyjnego rejestratora, który rzeczywistość odzwierciedla z całą starannością rzetelnej obserwacji, uzyskując w ten sposób ciekawe wyniki. Czasami powaga tematu wymusza ustępstwa, jednak nie odbywa się to kosztem wartości plastycznych. Wydał kilkanaście tek zawierających efekty swej twórczości. Poświęcone są nie tylko zabytkom regionu. Wymienić wypada: „Sanok w grafice”, „Fabryczna galeria”, „Zagórz w grafice”, „Ruiny klasztoru Karmelitów Bosych w Zagórzu”, „Drewniane cerkwie i kościoły – Dolina Osławy i Sanu”. W niektórych cyklach wykorzystał specyficzną technikę chcąc czarnobiałe grafiki wzbogacić o kolejne kolory. Zastosował więc technikę linorytu na tzw. płytę traconą. Polega ona na druku barwnym z wykorzystaniem tylko jednej płyty. W tym celu trzeba było precyzyjnie zdefiniować poszczególne kolory każdej grafiki. Za pomocą dłutka należało wyciąć wszystkie strefy, które powinny w końcu zostać białe, a następnie przystąpić do odbijania, zaczynając od najjaśniejszych tonów. W kolejnych etapach miejsca już odbite były sukcesywnie wycinane z płyty. Na końcu zostawały jedynie te, które przyjmowały najciemniejszą farbę. Metoda ta wiąże się z koniecznością jednoczesnej edycji całego nakładu, ponieważ płyta, wykorzystywana w ten sposób, jest bezpowrotnie utracona.
Bardzo lubi mierzyć się z niełatwymi wyzwaniami plastycznymi, co sprawia artyście sporo satysfakcji. Miarą międzynarodowego sukcesu twórcy jest m.in. zamieszczenie jego biogramu, wykazu dzieł i reprodukcji 30. ekslibrisów w encyklopedii „Contemporary International Exlibris Artists”, portugalskiego wydawnictwa z 2004 roku.
Ekslibrisy wykonuje dla przyjaciół, ale także dla podróżników, ludzi kultury i sztuki, lekarzy, farmaceutów, harcerzy i in. (o)
« powrót